Il Barista
Een Barista is een specialist in het bereiden van koffie en koffievarianten, zoals espresso, cappuccino, latte en andere koffiedranken. Barista’s werken meestal in koffiebars of cafés en zijn getraind in het bedienen van espressomachines, het stomen van melk en het maken van artistieke ontwerpen (latte art) in de koffie. Naast technische vaardigheden hebben Barista’s vaak ook kennis van verschillende soorten koffiebonen, zetmethodes en smaken, waardoor ze klanten goed kunnen adviseren over hun keuze.
Bij Vianello Aperitivo zijn we gecertificeerd als Barista en dit geeft ons de mogelijkheid om onze kennis en expertise over te dragen aan horecapersoneel, stel uw vraag via ons contactformulier en wij nemen spoedig contact met u op.
Hieronder lees je nog verder waarom een Barista-opleiding noodzakelijk is voor elke horecalocatie. Met name locaties waar een traditonele espressomachine geplaatst is met separate bonenmalers en waar de “skills” ook echt nodig zijn, zijn het méést belangrijk!
Waarom een Barista opleiding?
Horecapersoneel kan baat hebben bij het volgen van een Barista-opleiding om meerdere redenen, te weten:
*Kwaliteit van koffie verhogen: Een Barista-opleiding leert personeel om hoogwaardige koffie te zetten, wat belangrijk is omdat klanten steeds vaker waarde hechten aan goed bereide koffie. Dit kan de klanttevredenheid verhogen en herhaalbezoeken stimuleren.
*Verbeterde technische vaardigheden: Personeel leert hoe ze op de juiste manier koffiebonen moeten malen, de perfecte espresso moeten maken en melk op de juiste temperatuur en consistentie moeten opschuimen. Dit leidt tot een professionelere koffie-ervaring.
*Verbeterde klantenservice: Goed getraind personeel kan beter advies geven over verschillende koffies en bereidingswijzen, wat de algehele klantbeleving verbetert.
*Concurrentievoordeel: Een horecazaak met personeel dat getraind is in het maken van excellente koffie, kan zich onderscheiden van concurrenten. Koffie is vaak een belangrijk onderdeel van het aanbod, en kwaliteit kan een troef zijn!
*Professionele groei en motivatie: Het bieden van opleidingen geeft personeel de kans om zich te kunnen ontwikkelen, wat hun motivatie en tevredenheid kan verhogen. Bovendien zorgt het voor hogere kwaliteit van hun werk.
Kortom, een Barista-opleiding helpt horecapersoneel om koffie van hogere kwaliteit te serveren, efficienter te werken en beter in te spelem op de verwachtingen van klanten.
Jarenlange Barista ervaring…
Van 2014 tot en met 2019 heb ik zeer uitgebreide ervaring opgedaan in het Barista-vak. In deze jaren was ik werkzaam bij Tiktak-Segafredo in de functie van Sales-Barista. Op een praktische wijze verkochten we onze Segafredo en Tiktak producten met als kracht onze Barista-skills die we van één van de, al dan niet DE, beste Barista van Nederland intern hadden geleerd, John Everts. In 2018 heb ik via Segafredo bij de welbekende Rose van Asten in Nijmegen het officiele Barista certificaat behaald.
Bij iedere klant verkochten we niet ons product, maar ons zelf! Wij maakten het verschil binnen een horecaonderneming, omdat wij van de molen tot de machine, van de bonen tot het bereiden, álles van koffie af wisten. Zelfs met de “eigen” koffie van de klant maakten we de beste koffies, dit terwijl de klant juist van zijn koffiemerk af wilde. Nadat ze zagen dat ze niet alleen een ander koffiemerk zouden krijgen, maar ook een Sales-Barista (vertegenwoordiger) met maximale vakkennis, was het contract vaak snel getekend! Wij gaven tussentijds ook vele Barista-trainingen aan het horecapersoneel om ook hun tot het uiterste te drijven om de perfecte koffierecepturen te zetten, maar ook met de kennis die erbij hoorde… Omzetstijging, verhoging van kwaliteit én vrolijker en enthousiaster personeel werd hiermee ontwikkeld, wat dus de voordelen bracht voor de horecaondernemer. Van 2019 tot heden heb ik te allen tijde de Barista-skills kunnen bijhouden bij C2CU / Bristot Nederland van Martin Hoogenraat in Rijswijk. Aan vele horecaondernemers en hun personeel heb ik in heel Nederland de Barista-trainingen gegeven, letterlijk van A tot Z met veel tevredenheid van de klanten. Schroom daarom niet om via het contactformulier uw vraag en wens te stellen en dan nemen wij zeer zeker contact met u op om u en uw personeel naar een hoger koffie niveau te tillen!